5 maj, AW med Kristina Nilsdotter

Luleå Konstförening bjuder in till vårterminens sista AW på Kulturcentrum Ebeneser. Föreläser gör Kristina Nilsdotter. Efter föreläsningen hälsar Galleri Lindberg oss välkomna på en förhandsvisning av konstnärens utställning.

Den 5 maj har Luleå Konstförening bjudit in Kristina Nilsdotter att föreläsa om sin konst och sitt konstutövande. Kristina Nilsdotter föddes 1966 i Luleå, dit hon nu återvänt. Hon är främst skulptör, men även tecknare och målare. Nilsdotter är utbildad på Nyckelviksskolan, Konstskolan Idun Lovén, Kungliga Konsthögskolan och Konsthögskolan i Umeå, men lämnade dock innan examen då livet i stället tog en omväg. För cirka 14 år sedan, efter utbildning i modedesign i Florens, magisterexamen i teoretisk filosofi och föreläsande om psykisk ohälsa, återupptog hon konstskapandet.

Kristina Nilsdotter var Luleå kommuns ateljéstipendiat 2010 – 2011, tilldelades Kirunastipendiet 2019 och har ställt ut många gånger, både separat och i samlingsutställningar på olika håll i landet. Hon har bland annat deltagit i Liljevalchs Vårsalong vid tre olika tillfällen. Förutom utställningar arbetar hon med porträtt- och gestaltningsuppdrag. I Nilsdotters verk syns ofta målade gjutningar och kontursågade målningar, som vissa gånger växer ut i konstellationer. Hennes fria motiv rör sig mellan två poler, som trots sina olikheter lätt flyter in i varandra; å ena sidan lekfulla och lättillgängligt figurativa motiv och å andra sidan allvarligare motiv kring de svårbeskrivna erfarenheterna av att leva med schizofreni.

Hemsida: www.kristinanilsdotter.se

Facebook: www.facebook.com/KristinaNilsdotterVisualArt