Årsmöte 2022 med konstlotteri i Luleå Konstförening

Äntligen, efter två år med stränga pandemirestriktioner, kunde Luleå Konstförening bjuda in nya och gamla medlemmar att träffas och genomföra 2022-års årsmöte. Föreningens ordförande Kent Ögren hälsade välkommen och presenterade kvällens program. Förutom själva årsmötet medverkade Viveka Vivan Engholm, koordinator vid Havremagasinet i Boden och berättade om deras verksamhet. Kvällen avslutades med det spännande, och av medlemmarna hett efterlängtade, Konstlotteriet 2022, utlottningen av konstverk inköpta av föreningen under 2021.

Viveka Vivan Engholm berättade att Havremagasinet fram till 2024 fungerar som länskonsthall. Verksamheten finansieras av Bodens kommun, Region Norrbotten och med statliga pengar via den så kallade Kulturkofferten. Elva anställda arbetar med att planera, marknadsföra och genomföra utställningarna. Under tiden Havremagasinet funnits har konstnärer från hela världen ställts ut, förutom Australien. Besökarna på Havremagasinet har också representerat hela världen.

Mer om Havremagasinet

Årsmötet 2022 genomfördes i enlighet med fastställd dagordning under ledning av mötesordförande Jan Hertting och sekreterare Eva-Lena Holmkvist Parkström. Styrelsens verksamhetsberättelse med årsbokslut för det senaste verksamhets- och räkenskapsåret beslutades godkännas och fastställas och likaså revisionsberättelsen.

Medlemsavgiften för kommande år beslutades oförändrad, 250 kronor per medlem. Vidare beslutade årsmötet godkänna och fastställa förslag till verksamhetsplan och ekonomisk plan för verksamhetsåret 2022.

Under punkten information meddelade föreningens ordförande Kent Ögren om pågående dialog med kommunen inför arrangemanget Konst i Det Gröna. Konst i Det Gröna har arrangerats i 45 år, sista helgen i juli, av Luleå Konstförening och är ett viktigt inslag i Sommar-Luleå. Förhoppningen är att även i år, med stöd från Luleå kommun och övriga sponsorer kunna genomföra det populära och välbesökta arrangemanget.

Årsmötet beslutade att föreningens styrelse kommande verksamhetsår består av Kent Ögren, ordförande, Sol-Britt Hertting, Britta Wallgren, Eva-Lena Holmkvist Parkström, Inga Valeskog, Dennis Petterson och Inger Hällström. Till revisorer utsågs Peter Georgsson och Gunnar Persson samt till revisorssuppleant Karin Wennström.

Konstverken i årets utlottning, Konstlotteriet 2022, presenterades av Helen Lindberg, Galleri Lindberg och bestod av tretton olika konstverk inköpta av Luleå Konstförening under 2021. Medlemmarna, som innan mötet hade möjlighet att mingla runt, hade alla sett ut just sin favorit och när dragningen startade var spänningen därför stor. En som lyckades kamma hem den önskade vinsten var Carin Sundén. Med hem till henne följde ett verk av konstnären Lennart Holmbom. Grattis Carin och grattis till de övriga tolv vinnarna i årets konstlotteri. Förutom utlottningen av konstverken lottades det bland de närvarande medlemmarna ut en ”helgkasse”, som också den fann sin lyckliga ägare.