Inspirerande första AW med Luleå Konstförening

Vi fick möta en inspirerande konstnär, Lotta Lampa, som presenterade sig och sin konst. Lotta Lampa är född och uppvuxen i Kalix. Efter utbildning på bland annat Beckmans Designhögskola i Stockholm samt International Design Academy by Luxury Living Group, Forli, Italien är hon nu tillbaka i Kalix. Tillsammans med sin familj, en bror och tre systrar, alla intresserade av konst och design i olika former, skapar hon allt från bruksföremål till konstverk. Det mesta arbetet sker i den 200 kvadratmeter stora verkstad, som hennes bror och pappa äger. Där finns alla förutsättningar att skapa stora konstverk, som kräver tillgång till såväl utrymme som specialutrustning.

Lotta Lampas estetik är utmanande och refererar både till postmodernism och raggarkultur. Hennes designprocess består av enkla linjer och humor, objekten skissas upp snabbt och stort, gärna direkt i materialet.

2021 medverkade Lotta Lampa i SVT:s serie Designhistorier, i ett avsnitt som porträtterade Lotta Lampa och Greta Magnusson Grossman. Lotta Lampas verk har också presenterats i välkända svenska Design interiör- och designmagasin och hon finns representerad i den senaste upplagan av boken ”Moderna antikviteter” av Jane Fredlund.

Efter föreläsningen fick publiken möjlighet att ställa frågor till Lotta om hennes arbete och om de olika tekniker hon använder. På en fråga, som handlade om tuftning, beskrev hon det så här. – ”Tuftning är just nu en trendig teknik som används för att tillverka tredimensionella textilier, framför allt mattor. Mattans lugg får man genom att man från ett finmaskigt nät skjuter in garnet ett och ett med en enkel ögla. Baksidan limmas med ett skyddande tygstycke.”

För de som vill stifta närmare bekantskap med Lottas verk finns möjlighet att besöka hennes utställning på Galleri Lindberg mellan den 4 – 29 mars. Rekommenderas! En spännande utställning av en spännande konstnär. Vernissage den 4 mars.

De som ville fortsätta kvällens AfterWork inbjöds att besöka Galleri Lindberg för att ta del av konstnären Jenny Holmgren Myrdahls utställda verk.