Succé när Konst i Det Gröna gjorde comeback!

Så efterlängtad och så saknad – folkfesten Konst i Det Gröna – äntligen tillbaka efter två års uppehåll på grund av rådande pandemi och restriktioner. Utställare och besökare strömmade till som aldrig förr! Hundra utställare och ett par tusen besökare fanns på plats ute på Gülzauudden under lördag och söndag, 30 – 31 juli.

Succé när Konst i Det Gröna gjorde comeback!

– Vi hoppades förstås att årets Konst i Det Gröna skulle bli precis som tidigare, ett arrangemang som lockar unga och gamla, proffs och amatörer att träffas för att njuta av många olika konstformer, säger Kent Ögren, ordförande i Luleå Konstförening. När vi startade planeringen i våras var det ändå med viss bävan, skulle vi kunna återuppväcka arrangemanget och bjuda utställare och besökare på en folkfest i konstens tecken?

Och visst lyckades Konst i Det Gröna än en gång bli succé! Vädret var också med – lagom sol och lagom temperatur för såväl besökare som utställare. Regnet höll sig borta och när solen var framme blev det riktigt varmt och skönt. Glasskiosken hade fullt upp att servera glass och även kaffe, bullar och varmkorv smakade gott.

– Trycket på att få en utställarplats har varit stort. När vi slog upp grindarna på lördagen var samtliga skärmar fyllda med konstverk av olika slag, berättar Kent Ögren. Konstverken har hållit hög klass och utställarna har varit från 12-års ålder och uppåt…olika konstformer och tekniker har presenterat sig. Konst i Det Gröna serverade ett smörgåsbord av konstupplevelser till ett par tusen besökare som lät sig väl smaka under de två utställningsdagarna.

Luleå Konstförening riktar ett stort tack till utställare och besökare och hoppas på en ny folkfest nästa år. Tack även till de volontärer som gör det möjligt att anordna arrangemanget och för stöd från sponsorer. Vi ses igen – varmt välkomna till Konst i Det Gröna 2023.

Rapportering i
SVTNorrbotten