Konst i Det Gröna vinnare av Årets Kultur- och samhällsbyggnads pris!

Fr v: Eva-Lena Holmkvist Parkström, Marie Karlsson Tåhlin och Kent Ögren. Foto: Magnus Stenberg, Luleåfotograferna

Grattis till Luleå Konstförening! Den 24 maj delades Galärens Kultur- och samhällsbyggnadspris under Luleå Business Awards. Årets pris fokuserade på kulturen och vinnaren blev Konst i Det Gröna.

Föreningens ordförande Kent Ögren tillsammans med sekreterare Eva-Lena Holmkvist Parkström fanns på plats för att motta den ärofyllda utmärkelsen – och en check på 50.000 kronor.

Ordförande Kent Ögren uttryckte stolthet och glädje över att få en uppskattning för det arbete som Luleå Konstförening lägger ner för att arrangera den årliga folkfesten Konst i Det Gröna.

Motiveringen till priset löd:

”Galärens Kultur- och samhällsbyggnadspris 2024 tilldelas ett arrangemang som utvecklats till både tradition och institution. I 47 år har bildkonstens betydelse passionerat lyfts fram och öppnat ett fönster i naturen, där besökarna får möta etablerade och oprövade konstnärers världar av erfarenheter, upplevelser och drömmar. Evenemanget skapar ett betydelsefullt mervärde för de medverkande konstutövarna.”

Grattis till Luleå Konstförening, nya och gamla konstutställare och ideella krafter som gör det möjligt att också i år arrangera Konst i Det Gröna den sista helgen i juli, 27 och 28:e.