Kreativiteten flödade på prova-på-verkstad

Luleå Konstförening och Kulturskolan i Luleå har under hösten bjudit in ungdomar i åldern 13 – 25 år till två prova-på-verkstäder på Kulturcentrum Ebeneser. De har fått möjlighet att prova på tovning och akvarellmålning.

– Det är många som vill delta, säger konstpedagog Catarina Engström, Kulturskolan i Luleå. Erbjudandet att kostnadsfritt delta i prova-på verkstad visar att det finns ett stort intresse bland ungdomar att testa olika konstformer. Antalet platser per verkstad är begränsat till femton, fler än så blir det svårt att hinna med att handleda.

Vid det första tillfället, den 31 oktober, deltog elever från grundskolan och gymnasiet. Konstpedagog Catarina Engström presenterade olika tekniker vid tovning av ull. Entusiastiska och kreativa elever skapade under dagen många spännande konstverk. Gemensamma omdömet, från såväl elever som konstpedagog Catarina, var att de haft ”en toppendag”.

Söndag den 14 november, trots tidig förmiddag, var salen fylld av förväntansfulla deltagare, ivriga att få börja arbeta. Konstpedagog Catarina Engström berättade om och visade olika tekniker inom akvarellmålning. Efter introduktionen var det dags att pröva själv. Det dröjde inte länge innan papper, penslar, vatten och färg fyllde borden. Fantasifulla och spännande alster växte snabbt fram. Lusten och skaparglädjen gick det inte att ta miste på.

Arrangemanget ”prova-på verkstad” är ett samarbete mellan Luleå konstförening och Kulturskolan i Luleå. Solbritt Hertting, vice ordförande i Luleå konstförening, är den som tillsammans med konstpedagog Catarina Engström ansvarar för genomförandet.

– Luleå konstförening samverkar med olika aktörer för att väcka, underhålla och öka intresset för bild och form, förklarar Solbritt Hertting.  Här är Kulturskolan särskilt viktig för att nå ut till unga och kreativa konstutövare.