Alla aktiviteter

Årsmöte 2024 med föreläsning och konstlotteri

21/3 2024 ÅrsmöteFöreläsningUtlottning

Årsmöte 2024 och årliga konstlotteriet

Föreningens ordförande Kent Ögren hälsade välkommen till årsmötet 2024. Kvällens föreläsare, från Länsförsäkringar Norrbotten, berättade om tillblivelsen av deras konstsamling. En i flera avseenden annorlunda berättelse. Kvällen avslutades med det spännande och hett efterlängtade Konstlotteriet 2024.

8/3 2024

8 mars AW med fotograf Erik Holmstedt

Vid årets första AW får vi möta fotograf Erik Holmstedt, född i Malmberget och bosatt i Luleå. Han har gått på Konstfack i i Stockholm och finns representerad hos bland andra Statens Konstråd och Moderna Muséet.

8/3 2024 FöreläsningVernissage

Välbesökt AW den 8 mars med fotograf Erik Holmstedt

Fotograf Erik Holmstedt gav oss en presentation av sin fotografiska dokumentation av "samhällsutvecklingen i Malmberget"

30/1 2024

Konstverk inköpta under 2023

Vid Konstlotteriet 2024 utlottas konstverk som köpts in under 2023. Lotteriet äger rum 2024-03-21, i samband med årsmötet.

24/11 2023 FöreläsningVernissage

Afterwork med Karin EE von Törne Haern

Välkommen! Fredag 24 november gästar konstnären, tecknaren och konstpedagogen Karin EE von Törne Haern oss.

24/11 2023 FöreläsningVernissage

Årets sista AW, föreläsare Karin EE von Törne

Ett välbesökt sista AW. Gästföreläsaren Karin EE von Törne berättade om sin livsresa - från Harsprånget till Gällivare. Vi fick även se många vackra exempel på hennes konst, med haren och en liten flicka återkommande i hennes verk.

29/9 2023 FöreläsningVernissage

AW 29 september med Brita Weglin

Välkommen till höstens första afterwork tillsammans med Luleå konstförening! Denna gång föreläser Brita Weglin och efter föreläsningen går vi tillsammans till Lindbergs och kikar på hennes utställning.

29/9 2023 FöreläsningVernissage

Brita Weglin inledde höstens första AW

Med liv och lust inledde Brita Weglin höstens första afterwork fredagen den 29 september.

9/9 2023

Kulturnatten 9 september 2023

För andra året i rad deltog Luleå Konstförening med ett bidrag till Kulturnatten. Tre konstnärer från Konst i Det Gröna 2023 ställde ut i Ebeneser.

12/8 2023

Konstresa till Skellefteå med buss 12 augusti

Du som är medlem (d v s betalt medlemsavgift för 2023) anmäl dig till konstresan 12 augusti. Programmet för dagen är dels ett besök på Sara Kulturhus dels att besöka Van Gogh Alive, en digital konstupplevelse med levande grafik och musik som stimulerar alla sinnen.

30/7 2023 Konst i det GrönaVernissage

Konst i Det Gröna – som alltid en folkfest!

Lite regn spelar ingen roll när Konst i Det Gröna drar igång. Som vanligt blev helgen en folkfest. Nöjda utställare, mängder av besökare båda dagarna och på söndag lyste solen. Kaffe, korv, glass och bullar gick åt - i "fika-boden" hade funktionärerna minst sagt fullt upp!

29/7 2023 Konst i det Gröna

Anmälan till Konst i Det Gröna 2023 stängd!

Anmälningsformuläret till Konst i Det Gröna 29 - 30 juli 2023 är stängt. Intresset har varit stort, alla skärmar är bokade, men det finns en väntelista i fall det blir platser lediga.

29/7 2023 Konst i det Gröna

Info till utställare på Konst i Det Gröna 2023

Är du en av dem som lyckats knipa en utställningsplats på Konst i Det Gröna 2023 - Grattis!

5/5 2023 FöreläsningVernissage

5 maj AfterWork med konstnären Kristina Nilsdotter

Vårens sista AfterWork hälsade konstnär Kristina Nilsdotter välkommen. Efter föreläsningen fick publiken en förhandsvisning av hennes utställning på Galleri Lindberg.

5/5 2023

5 maj, AW med Kristina Nilsdotter

Luleå Konstförening bjuder in till vårterminens sista AW på Kulturcentrum Ebeneser. Föreläser gör Kristina Nilsdotter. Efter föreläsningen hälsar Galleri Lindberg oss välkomna på en förhandsvisning av konstnärens utställning.

21/3 2023 ÅrsmöteFöreläsningUtlottning

Årsmöte 2023 med föreläsning och konstlotteri

21/3 2023 ÅrsmöteFöreläsningUtlottning

Årsmöte 2023 med efterlängtat konstlotteri

Föreningens ordförande Kent Ögren hälsade välkommen till årsmötet 2023 och presenterade kvällens föreläsare, Andreas Hoffsten. Kvällen avslutades med det spännande, och av medlemmarna hett efterlängtade, Konstlotteriet 2023, då konstverk inköpta av föreningen under 2022 lottas ut.

25/2 2023

Februari 2023, medlemsbrev Luleå Konstförening

Senaste nytt! Årets första AW 24 februari, kom-ihåg att betala medlemsavgiften samt boka in 21 mars för årsmöte 2023. Då lottar vi också ut konst inköpt under 2022.

24/2 2023

After work 24 februari, årets första – med Lotta Lampa

Välkommen till vårt första After work 2023. Vi kommer att få möta den spännande konstnären och formgivaren Lotta Lampa, född 1981 boende i Kalix.

24/2 2023 Föreläsning

Inspirerande första AW med Luleå Konstförening

Vi fick möta en inspirerande konstnär, Lotta Lampa, som presenterade sig och sin konst. Lotta Lampa är född och uppvuxen i Kalix.

11/1 2023

Gott Nytt 2023 i konstens tecken

Luleå Konstförening har även i år ambitionen att fylla det kommande året med spännande konstaktiviteter med intressant innehåll. Vi hoppas att du vill vara medlem hos oss 2023.

14/12 2022

Medlemsbrev december 2022

Julhälsning och önskan om ett Gott nytt år!

25/11 2022 FöreläsningÖvrigtVernissage

Afterwork med Graffitin i fokus

Den 25 november föreläste Tobias Barenthin Lindblad i Ebeneser om Graffiti och dess betydelse. Föreläsningen avslutades med ett besök under Skeppsbrogatan där vi fick njuta av en kulvert fylld av välbevarade, färgsprakande graffitimålningar.

25/11 2022

AW 25 november handlar om graffiti

Afterwork i november, nu har vi chansen att möta författaren Tobias Barenthin Lindblad på Kulturcentrum Ebeneser. Han kommer att föreläsa om graffiti. Fri entré.

27/10 2022 FöreläsningVernissage

27 oktober AfterWork med Anna Toresdotter

Luleå Konstförening bjuder in till AfterWork på Kulturcentrum Ebenser. Föreläsning och konstvisning av konstnär Anna Toresdotter. Arrangemanget är öppet för allmänheten.

27/10 2022

Fullt hus när Anna Toresdotter föreläste på Ebeneser

När Luleå Konstförening anordnade höstens första Afterwork föreläste konstnär Anna Toresdotter. Föreläsningen lockade många besökare, i det närmaste fullt hus. Anna ställer ut sin konst på Galleri Lindberg under tiden 29 oktober till den 23 november.

10/10 2022 Övrigt

Aktuellt från Sveriges Konstföreningar

Föreningsbrev oktober 2022 samt inbjudan till konstdygn i Luleå/Råneå 28 - 29 oktober.

30/7 2022 Konst i det GrönaÖvrigtUtställning

Succé när Konst i Det Gröna gjorde comeback!

Så efterlängtad och så saknad – folkfesten Konst i Det Gröna – äntligen tillbaka efter två års uppehåll på grund av rådande pandemi och restriktioner. Utställare och besökare strömmade till som aldrig förr! Hundra utställare och ett par tusen besökare fanns på plats ute på Gülzauudden under lördag och söndag, 30 – 31 juli.

28/5 2022

Konstrundan 2022

Konstrundan går av stapeln lördag och söndag den 28-29 maj mellan klockan 11-16.

Visa fler